Gerillamarketing – a hatékony, olcsó, kreatív marketing

GERILLAMARKETING

Gerillamarketing célkitűzés
Gerillamarketing célkitűzés

A gerillamarketing fogalmát számos oldalról megközelíthetjük. Mondhatjuk azt, hogy a szokatlan marketing megoldások hatékony eszköze. Nevezik kreatív marketingnek is, bár azt a marketing megoldást, legyen szó akár nyomtatott, akár online megjelenésről, amelyik nem kreatív, azt aligha mondhatjuk marketingnek.
Induljunk máshonnan.

Philip Kotler a gerillaháborúról így vélekedik Marketingmenedzsment c. könyvében:

A gerillaháborút általában egy kis cég vívja a nagy ellen: ez tehát Dávid és Góliát esete…
Hiba volna azonban azt gondolni, hogy a gerillaháború csak a “szegények stratégiája”. Az elhúzódó gerillatámadás ugyanis meglehetősen drága lehet, bár nyilvánvalóan olcsóbb, mint a frontális, az oldal- vagy a bekerítő támadás. A gerillaháború mindazonáltal inkább a háború előkészítése, mint maga a háború…”

Ez a megközelítés azért a rendszerint a gerillamarketing fogalma elé tett olcsó szó jelentéstartalmát árnyaltabbá teszi!

Utcai gerillamarketing a Kétfarkú Kutyapárttól
A Kétfarkú Kutyapárt az utcai gerillamarketinget professzionálisan használja. Repedt járda kifestve.

A tudás paradigmái feliratú tábla Csepeli György A meghatározatlan állat c. könyvében a rendezett káosz irányába visz minket el. A kreativitás megnevezés itt is szerepel, de a fogalmi környezete  a szokásostól eltérő zamatokkal gazdagítja.

                                               REND                                                                                      RENDEZETT KÁOSZ

Tények, adatok, szabványok Készségek, kompetenciák
Vezetés, irányítás Felfedezés, megismerés.
Memória, stigmalizált képzelet A képzelőerő hatalmas
Autoritás, konvencionalizmus Kreativitás
Fix identitás Webidentitás, rugalmas, szerep
Hősök, mártírok, hírességek Istenek

GERILLAMARKETING HÍREK

A gerillamarketing a politikai marketing felségvizein is gyakorta megjelenik. Nézzünk is erre egy példát!
A baloldali képen egy diktatúra, az észak-koreai televízió hihetetlenül lelkes és fennkölt bemondónője szerepel. A jobboldali képen pedig Selmeczi Gabriella, aki 2010-ben Orbán megbízásából nyugdíjvédelmi megbízotti szerepkört kapott. Ennek nyomán a magánnyugdíj-pénztárakban felhalmozott megtakarítások a lakosság jelentős része számára elveszett. Nem teljesültek ezek az ígéretek: az állami rendszerben nyilván fogják tartani a magánszférában gyűjtött összegeket, s azok örökölhetőek lesznek az örökösök számára. Legfeljebb csak a bosszúság vált örökölhetővé.
A két képet összekötő momentumot aligha kell megmagyaráznom!

A nyugdíjvédelem bejelentése
A nyugdíjvédelem bejelentése

A Golden Blog 2007 versenyébenen, az ÜZLETI BLOG kategóriában a legjobb tízben szerepelt egykori gerillamarketing blogom ma is él, bár más szolgáltatónál, a blog.hu-n.
A kifejezetten kemény szövegek, a gerilla jellegű megközelítések, a politikai marketing szférájába tartozó megfigyeléseim folyamatosan itt jellennek meg. Ha a téma érdekli, feltétlenül keresse fel!

Gerillamarketing

Ókori gerillamarketing címmel indítottam sorozatot

Miért az ókori jelzőt adtam a sorozatnak, amelyet a gerillamarketing.blog.hu blogomban indítottam?
Ha a konkurenciám, mint drámaian új jelenséget taglalja a gerillamarketinget, akkor nyilván való, hogy én mint ókori jelenséget említem! :-) De legalábbis tudományos alapokon, de népszerű módon mutatok rá a gyökerekre, amelyek bizony TÉNYLEG visszanyúlnak a görög és római kulturális hagyományokhoz.
Ókori gerillamarketing

És az ókor után a modern, hálózati kor jellemzői

Hagyományos korInformációs kor
idő majdmost
szervezetzártnyitott
viszonyalá-fölérendeltségegyenrangúság
értékelvárásnak megfelelésteljesítmény
kapcsolatokrögzített, hivatalossokszálú
működés szigorú tervezettségrugalmasság
ügyvitelbürokratizmustoyotizmus (nincs papír)
légkörtávolságtartásbizalom (nincs papír)
hangulatkimértség, komolyságszelíd derű
centrumbanén+én+énén + mi
növekedésmég, még többetoptimalizálás, elég

A gerillamarketing módszerei vajon indulhatnak-e a hagyományos kor jellemzőiből? Aligha.
Az új szemlélet fogadtatása? Aki azt gondolná, hogy egy-egy új gondolat, szemlélet képviselőjét virággal fogadják, s keblükre ölelik a nyilvánosság addigi éllovasai, az igen ivarérett tévedés áldozata lesz.

A rejtett gerillamarketing

Vannak szakmai titkok, amelyekről általában nem beszélünk. Így nem szólok én sem azokról az ismeretekről, amelyek a honlapjaimon és blogjaimon tett újságírói matatásról, témakeresésről szólnak, amelyek után biztosra vehetem, hogy a témám téma lesz a következő lapbaszámban, ha nem is pontosan úgy, nem is egészen lopva el, hanem csak szőrmentén, ahogyan az belefér az úgynevezett témakeresés fogalomkörébe.

Ám nyomon követve és kiismerve a témakereső szokásait, a megfelelő időpontban és helyre magam is tehetek olyan hírt, amelyet szeretném, ha “letémakeresnének” – hadd vigyék, ha kell! :-) Nos, ez a fordított témakeresés, a témataláltatás, ez is egyfajta rejtett, csendes, de igen ügyes gerillamarketing eljárás!
A témataláltatás nem azonos a médiahekk (mediahack) fogalmával. Nem a média átverése a célja, hanem a blogger által fontosnak tartott hír tovaterjedésének elősegítése. Ha nagyon akarjuk, akkor akár a buzz marketing online marketingben megvalósuló alfajaként is számon tarthatjuk.