Marketing múzeum – folyamatosan frissülő tartalom

Oldalunk folyamatosan frissül, ahogy a való élet múzeumunkba küldi a marketing objektumokat.
Tervünk szerint helyet kapnak a marketing múzeum „vitrinjeiben” a kimagaslóan jó megoldások és az ilyen-olyan szempontból félresikerült marketing megoldások is.
Nem a pellengérre állítás a célunk, hanem a tanulságok leszűrése. Stílszerűen szólva: a marketing ló is megbotlik, pedig több lábon áll 🙂
A múzeum fenntartója a Bognár Stúdió – a keresőoptimalizáló

– 1. (azaz minusz egyedik) vitrin

A Magyar Államkincstár ülőgarnitúrája

Tulajdonképpen ez a tartalom, amit a kép megörökít, szíven ütött és helyet követel magának az első vitrin elé, így lett a Magyar Államkincstár ülőgarnitúrája a minusz egyedik vitrin lakója a Marketing Múzeumban. Amikor arra készültem, hogy egy apró pénzügy elintézése okán belépjek a Magyar Államkincstár egyik magyar nagyvárosi fiókjába, elragadott a képzelet. A kincstár szó ólomkristály csillárok képét, a falakon súlyos festmények vízióját, szigorú szabályoknak kitett egyenruhás bankárok fegyelmezettségét hívta elő a képzeletemben. Azonban belépve a várakozóknak kitett ülőgarnitúrára esett a pillantásom:

Államkincstári ülőgarnitúra - 2019. június 26-án
Államkincstári ülőgarnitúra – 2019. június 26-án

Ütött-kopott, leharcolt fotelsor figyelmeztet arra, hogy a kincstár elnevezés által előhívott pompás képzetek és a valóság ütközésben áll, egy lepusztult városka magánrendelője nem engedné meg magának ezt a „luxust”, a betérő polgár lenézését, semmibe vételét!
Tulajdonképpen alig találok szavakat, most, 2019 nyarán, megannyi sikerjelentés olvastán, amit ez a szlogen ölel legjobban körbe: Magyarország jobban teljesít!
***
P.S. 2019 decemberében újra jártam a „helyszínen” és örömmel láttam, lecserélték a bútort.

1. vitrin

Kormányhivatal és ügyfélhívó rendszere

Az első vitrinben egy kormányhivatal (a pécsi nyugdíj igazgatóság) ügyfélhívó rendszerét helyeztük el. A modernitás 2014-es lenyomata önmagáért beszél és nagyon sok mindent elárul az állam ügyfél kiszolgáló fogalmáról.
Pillantsunk tehát a vitrin üvegén túlra:

Ügyfélhívó rendszer Magyarországon
Ügyfélhívó rendszer Magyarországon egy kormányhivatalban (2014)

2. vitrin

Postaláda Pécs belvárosában, a világörökség területén

Postaláda Pécs belvárosában
Ez is a világörökség része?

2019 május 8-án készítettem a fotót, Pécs belvárosában, a világörökség centrumában, a Séta-téren, a Dóm és a Cella Septichora előtt.
A turisták – mondhatnánk – ugyis okostelefonnal jönnek, a küldeményeik abból szállnak tova az ország és a nagyvilág tájaira, SMS, Facebook, Instagram, Viber, Gmail, Messenger hordja szét, minek is ide postaláda.
De akkor miért nem viszik el?
Lehet persze, hogy az itt árusított képeslapok miatt elengedhetetlen a postaláda jelenléte. Akkor viszont mi ez a trehányság?

3. vitrin

Online hirdetés rákapcsolódása a hírre

Íme egy képben közreadott hír a HVG 2016 április huszadikai online portáljáról, amelyet hirdetési hely követ, benne a hír tartalmát „eltérítő” random hirdetéssel.
A kép Orbán miniszterelnököt és Deutch Tamás képviselőt mutatja egy erdélyi fiatal társaságában egy frankfurti étteremben.
A nyomában feltünő hirdetés pedig önmagáért beszél.
A két dolog persze óhatatlanul összekacsint – emiatt került a marketing objektum a vitrinünkben.

A hirdetés rezonanciába kerül a hírrel
Fogyatékos ember tökéletes munkavégzéssel

4. vitrin

Na most akkor hol is dől el a siker?

Bejegyzést tettem közzé a Gerillamarketing blogomba
A siker a lábak között dől el címmel. Ám, amint a vitrinbe helyezett képünkön látszik az írás melletti hirdetés dobozban, a vélemények egészen eltérőek a siker helyének születését illetően, hiszen azt olvashatjuk (amit közhelyszerűen annyiszor és annyi helyen): A siker fejben dől el.
Most eldöntheti a kedves múzeum látogató, hogy az ellentétes vélemények közül ő melyiket választja.

Hogy hol dől el a siker, arról megoszlanak a vélemények
Hol van a siker forrása?

5. vitrin

A vékony okostelefon

Gyártók, forgalmazók, tesztelők nagy kedvvel és még nagyobb önbizalommal hivatkoznak egy-egy telefonmárka, egy-egy típus vékonyságára.
Sőt a vékony szót el is látják különféle jelzőkkel, mint például extra, szuper, ultra és sosem látott vékonyságú a szóban forgó telefonunk és hasonlók.
Helyezzünk is el a marketing múzeum egyik vitrinjébe egy ilyen tipikus online megnyilatkozást:

Vékony okostelefon
Vékony okostelefon

A gyártó marketingesei az éles versenyhelyzetben egy olyan insight után loholtak (az insight fogalma itt), amely szerint a nagyon-nagyon lapos okostelefon jobban elfér a zsebben, kevesebb helyet foglal el a ridikülben.
De van egy kis gond ezekkel a szuper-extra-ultra vékonyságú ketyerékkel: kicsúsznak a kézből, mert a vékony, csúszós fémnek szinte nincs is súrlódási együtthatója. Ebből következően műanyag telefon vastagítót kell vásárolnia annak, aki használni is akarja – méghozzá biztos fogással, biztonságban – a készüléket.
Minderről bővebben: Okostelefon vastagító

6. vitrin

Teljes sötétség a magyar oldalon

Teljes a sötétség
Sötétség van

Ma, 2017. december 29-én 1/2 7-kor kedvenc TV-Híradómat bámulom (RTL-Klub), ahol Balogh Zoli barátom tudósítása fut éppen – marketing telitalálatot jelentő címmel – egy magyar határállomásról. A hír onnan indul, hogy a túloldali ország szépen kivilágított határállomással és úttal fogadja a Magyarországról érkezőt, ám fordítva már nem ugyanilyen a helyzet. Nálunk világítás nincs, így a riport főcíme arról beszél: a magyar oldalon teljes a sötétség.
Sőt betonoszlopok között kell kalandos körülmények között megtalálni az utat, s mint a riportban bemutatott törött autó bizonyítja, ez nem is minden külföldinek sikerül.
A cím persze nem csak konkrét jelentésében ragadható meg, nem csak villanylámpák hiányáról beszél, hanem többről: hozzáállásbeli hiányosságról, trehányságról, nemtörődömségről, lemaradásról a másik oldalhoz képest – egyszóval egyfajta magyaros sötétségről.
A cím fontos „kelléke” hírnek, riportnak, tárcának, bárminek. A cím adja el a művet, kiválasztva azokat, akikhez, akiknek a mű szól. Hogy bennük legalább ne legyen sötétség!

7. vitrin

Hétköznapi gerillamarketing

A mi tízemeletes panelünk és környezete igazán komoly központja a gerillamarketingnek. A feleségem gerillakertet működtet a ház előtt egy könnyű csíkban, jómagam gerillamarketing blogot vezetek és most, lám, egy új, ismeretlen marketinges is a cselekvés hímes mezejére lépett, a parkoló fáit tacepaoval tisztelve meg. Íme:

Hétköznapi gerillamarketing
Hétköznapi gerillamarketing – „Figyeljünk oda egymásra!”

Nyugodtan állíthatom, a szépen kidolgozott mű mondanivalóját még a hülye is meg kell, hogy értse. Az egymás mellett mosolygó két autó, és a két helyet is elfoglaló, szomorú gépjármű képe a parkolót parcellákra osztó fák között ennél egyértelműbb már nem is lehetne.
Persze érzek némi ellentmondást: az a fajta autós, aki egymaga két helyet foglal el egy zsúfolt parkoló közegben és így, a gyerekek nyelvén kell elmagyarázni neki a helyes viselkedést, vajon hogy kaphatott jogosítványt?!

8. vitrin

A MÁV, mint időutazás lebonyolító

Rongyos 505 forintért visszarepít bennünket az időben a MÁV!
Sokáig kételkedtem ebben, de Bogár Éva jóvoltából most hozzájuthattunk a bizonyítékhoz: egy valóságos jegyhez, amely corpus delictiként szolgál!

MÁV vonatjegy
Időutazásra szóló jegy a MÁV pénztárból

Igaz, ez az összeg még csupán 39 perc visszautat ér a múltba, de ez is sokat jelenthet. El nem csattan csókok pótlása, elcsattant csókok visszavonása, hogy csak néhány egyszerű, hétköznapi dologra gondoljak. Vagy villámcsapás után milyen jó volna másik fa alá húzódni az eső elől.
Esetleg a MÁV helyett autóbuszra váltani jegyet.
Vagy másik ország vasútvonalait használni…

9. vitrin

Egy nagy túróst!

Mit érdemel a magyar ember? Némely gyártó, forgalmazó azt gondolja, minél nagyobbat gurít a kérdésre, annál magyarabbnak, esetleg kormány hűbbnek fog számítani.
Hát, egy nagy túróst!

Túró: magyar túrót a magyar vásárlóknak!?
Magyar túrót a magyar vásárlóknak?

A túrót csomagoló cég egy nagy túróst van egyedül a félnótás magyarkodással. Mutatok még ilyesmit:
100% magyar baromfi

10. vitrin

Autós hírek a jövőből

Nézem a híreket a Sofőröm Sofőrszolgálat honlapján és meglepetéssel tapasztalom, hogy a honlap a jövőből is szállít híreket. Például 20143-ból, ami azért legyünk őszinték, egy kicsit arrébb van.
Sajnos nem a nyertes lottószámok szerepelnek az oldalon. Igaz, azzal nem mennénk sokra, hiszen nehéz lenne kivárni azt a majdnem húszezer évet, de egy nagy nyereményért türelmetlenkedni évezredeken át talán megérné a várakozást.
Szóval a jövőbeli autós hír a Skoda Octaviával kapcsolatos. Eszerint 20143-ban 12 százalékkal többet adtak el belőle, mint 20142 azonos időszakában!
Ebből az következik, hogy érdemes az adott típust vásárolni már most is – s ha ehhez hívunk segítségül sofőrszolgálatot – biztosra vehetjük, hogy megéri vigyáznunk a jogosítványunkra, mert nagyon jó és időtálló márkát birtoklunk.
Márpedig jó autóhoz jó sofőrszolgálat dukál – és a Sofőröm Sofőrszolgálat az. (Ne ítéljünk egy tréfás – esetleg szándékos? – sajtóhibából.)

11. vitrin

Magával ragadó szlogen

A micro blog, vagyis a Tumblr nagyszerű, ellentétre épülő és találó szlogennel köszön ránk. Magyarul nagyjából így szól:

A Tumblr használata annyira könnyű, hogy nehéz elmagyarázni!

A Tumblr szlogenje
Telitalálat szlogen a Tumblr honlapjáról – vitrinbe való! 🙂

12. vitrin

Mit üzen a zászló?

A fürdőkultúra óriási teret nyer napjainkban Magyarországon. 2020 január 11-én múzeumunk legénysége is, mind az egy fő – igaz, kisérővel – Gunarason próbálta kiáztatni fáradalmait a gyógyfürdőben.
A bejáratnál igazi marketing múzeumba való objektumokra leltek, zászlórudakra, rajtuk libbenő zászló maradványokkal.

Gunaras Gyógyfürdő bejárata, zászlókkal
Ha több is érdekli, mi történt Gunarason: Gunarasi kirándulás

13. vitrin

Amikor a termék reklámja, reklámfotója és a valóság köszönőviszonyban sincs egymással

Reklám és valóság ütközése egy töltött ostya terméken
A beltartalom egy szeletét a zacskóra, a reklámfotók mellé helyeztem

14. vitrin

Veszélyes állami honlap

Némi beállítási segítséget reméltem a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, vagyis a NAV honlapjától.
A letöltés oldalára érve legnagyobb bosszúságomra – ezt a képernyő-részletet bizonyítékként fotózva – a Chrome böngészőtől figyelmeztető szöveget kaptam. Ezt:

Veszélyes állami honlap

Vagyis a NAV-tól letölthető fájl veszélyes és kárt okozhat a számítógépen.
A magyar állam honlapjait az ilyen slendriánság vajon miért lengi be?

15. vitrin

Ki vagyok én az Opel szemében?

Nagyszerű dolog, ha egy cég megbecsüli termékei vásárlóit, s hónapokkal az üzlet nyélbe ütése után is „utó-gondozza” a kapcsolatot.
A nyáron vásárolt Opel tulajdonosát, vagyis engem, még karácsonykor is emlékezetében őrzi a gyártó, s német alapossággal küldte ki számomra, pontos címzéssel, nevem pontos megadásával – Bognár László – a karácsonyi üdvözlő lapját.
Ám ugyanazon nyomtatvány belvilágán már más név szerepel, íme:

Az Opel kedves küldeményében összekeveredtek a nevek
Ki vagyok!

Na, most akkor ki vagyok én? Bognár László vagy Somogyi Zsolt?
De tekintsünk most el a pontatlanságtól, és örüljünk csak annak, hogy kedves figyelmességgel céloztak meg (még ha talált is, meg nem is a küldemény)!

16. vitrin

Állati jó! Állatbarát magyar tojás!

Az alábbi „műtárgy” Weinreich László barátom ajándéka a Marketing Múzeumnak. Hálás szívvel fogadom az ajándékot!

Emberbaráti ajándék – Állatbarát magyar tojás

Az ajándékozó így írt az ajándékozást hitelesítő dokumentumban:
„Képzavarban vagyok. Vagy az állatbarát magyar tojása van benne, vagy egy magyar állat baráti tojása…?”
Jómagam azon gondolkoztam el: a magyar címer a szent koronával bárki által, bármire feltehető, akár az állatbarát magyar tojására is?

17. Vitrin

Lelet a Covid-19, azaz a koronavírus járvány marketing csatáiból

A pandémia, vagyis a koronavírus járvány számos számháborút generál. Felvetődik például, hogy egyes államok számai hiteltelenek, egyes országok hamis adatokkal dolgoznak, ezt-azt elhallgatnak a nyilvánosság elől, ezért aztán semmi sem hasonlítható semmihez.
Hasonló adatok esetén az egyik ország bukásról, míg másik ország dicsőséges győzelemről igyekszik meggyőzni lakosságát.
Kérdéses, hogy mi számít origónak, mikortól szalad ki az ellenőrzés alól a járvány, kérdéses, hogy mit lehet és mit nem az állampolgári fegyelemre bízni, milyen adatokat lehet megosztani a társadalommal.
A marketing számháború egyik „szép” példáját mutatom most meg, ráadásul egy online portál címszerkesztésének tükrében.
Fentebb a 3. vitrinben már bemutattam, hogy a hírhez kapcsolódó reklám miként befolyásolja a hír tartalmát, hogyan téríti azt el egy meglepő irányba.
Most azt láthatjuk, a hírek címei ugyanazon a felületen miként adnak ki egy új összefüggést, egy harmadik tartalmat.
A lelet alapja a 444.hu-ról származik:

A vírusjárvány marketing küzdelmeiből.
A vírusjárvány marketing küzdelmeiből: két címből a harmadik is megszülethet

Kísérjük figyelemmel a címek által csiholt logika útját:
1.) a svédek kudarcnak tekintik a saját Covid-19 elleni harcukat (mert sok a fertőzött és az idős korosztályból a halott)
2.) Magyarországon még a svéd számoknál is rosszabbak az eredmények – tehát
3.) Magyarországon abszolút kudarc a járvány elleni küzdelem.

Tehát az első két tartalom így szülte meg anélkül, hogy leírták volna, a harmadikat.

18. Vitrin

Idézetet megtörő online reklám

Ma, 2021. 10. 13-án a 444 Sükösd Miklós: Stratégiai szavazás választásos önkényuralomban címmel tesz közzé írást az ellenzéki előválasztáshoz kapcsolódóan.
A cikk mottóval indít, egy dalszöveg részletével, melynek végén hirdetés jelenik meg. És majd csak a hirdetés után jő a dalszöveg írójának neve.
Bravúros szerkesztés, hiszen a tájékozatlanabb olvasó akár azt is gondolhatja, a dal szerzője a hirdetés készítőjével azonos.
A látleletnek itt a helye, a Marketing Múzeum 18. vitrinjében.

Marketing Múzeum 18. vitrin

A dalszöveg darab utolsó sorának kérése: segítsetek!
Sajnos, a Marketing Múzeum ezen már nem tud segíteni!

19. Vitrin

Sajtófotó avagy sajt-ó-fotó, sajtfotó

A Telex egy kitűnő online hírportál, ám ma (2022.01.29.) olyan sajtófotót tett közzé, ami azonnal kiütéseket okozott.
Ekként védekeztem a behatás ellen a Facebookon:

Sajtófotó
Az egyik online hírportál ma egy közszereplővel készített interjút. Nem a hírportál és pláne nem a közszereplő fikázása a célom, hanem a sajtófotó szándékolt vagy szándék nélküli rejtett üzenetéről meditálok.Az interjúhoz kapcsolt kép részletén mutatom, hogy mire is gondolok!Az már csak hab a tortán, hogy egy híres amerikai elnök szobrának testtartása is feldereng, és ezzel már végképp betett a fotónak a sajtfotós.Online marketingesként, a Jóljárok Magazin szerkesztőjeként igen tanulságos számomra, egyebek mellett mire figyeljek sajtfotó, pardon, sajtófotó közzétételekor.

Amikor a sajtófotó mást is üzen

20. Vitrin

Összehangolt ellenzéki támadás

kampányplakátok pécsi kampánynyitó rendezvényről
Kampányplakátok kampánynyitó rendezvényről a weben, két nappal a rendezvény előtt

Kik tartják a kampánynyitó rendezvényt az ellenzék országos és helyi, pécsi nagyágyúi közül?
Két, eltérő számú résztvevővel láthatok meghívó plakátot a weben. Most akkor itt lesz Dobrev Klára vagy nem lesz itt? Ez a helyzetkép most mivel magyarázható? Nem akarom nagyon cifrázni, de ez nem éppen az ellenzéki összehangoltság felülmúlhatatlan jele. Biztosan van egy egyszerű magyarázat. Valahol. Valakinél.

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .