Párthonlapok elemzése


KUTATÁS, VITA, ESSZÉ, TANULMÁNY …

Párthonlapok elemzése

Az MSZP behozta marketing-lemaradását?

Párthonlapok — a keresőmarketing tükrében
1. rész

A tanulmány 2006. február 12-én, az Interneten (a T-Online ADSL hálózatából) nyilvánosan elérhető adatok felhasználásával készült. Alapjául döntően a neten objektíven adott, nemzetközileg elfogadott mérőszámok, sorrendek (találati listák) szolgáltak.
Vizsgálódásunkba annak a négy pártnak a honlapját vontuk be, amelynek esélye lehet a parlamentbe jutásra:

Magyar Szocialista Párt (MSZP) – http://www.mszp.hu

Fidesz – Magyar Polgári Szövetség (FIDESZ) – http://www.fidesz.hu

Szabad Demokraták Szövetsége (SZDSZ) –

Magyar Demokrata Fórum (MDF) –

Párthonlapok PAGERANK értéke

A PageRank a Google által kidolgozott mérőszám, amely lényegét tekintve egy adott honlap neten érvényesülő értékét testesíti meg. Minél nagyobb a számlálóban lévő szám, az eredmény annál jobb.

Az IBM-rendszerű, MS Win. XP alatt futó gépünkre installált Google Toolbar mérése szerint az MSZP honlapja 6/10-es, az SZDSZ-é szintén 6/10-es, a FIDESZ-é 5/10-es, az MDF-é szintúgy 5/10-es PageRank értékkel rendelkezik.

A PageRank értékek összehasonlítása szerint a két kormánypárt a neten kedvezőbb pozíciót ért el, a lényeget tekintve jobb elérhetőséggel rendelkezik, azaz nagyobb valószínűséggel talál rájuk a neten önfeledten szörföző netpolgár, mint ellenzékükre.

A linkek száma

A link:http://www.pártnév.hu formula segítségével lekérdeztük a “legkeresettebb” keresőn (http://www.google.co.hu), hány link mutat a vizsgált pártok honlapjára.
A kereső által adott válaszok itt találhatók:

összesen: kb. 793 a(z) “http://www.mszp.hu” webcímre hivatkozó találat

összesen: kb. 677 a(z) “http://www.szdsz.hu” webcímre hivatkozó találat

összesen: kb. 772 a(z) “http://www.fidesz.hu” webcímre hivatkozó találat

összesen: kb. 1 100 a(z) “http://www.mdf.hu” webcímre hivatkozó találat

A linkek jelentősége — egyebek mellett — abban áll, hogyha több oldalról mutat link valamely portálra, azt elvileg több helyről, azaz nagyobb valószínűséggel lehet a neten megtalálni.
Ám az sem mindegy, hogy a linket adó webhely milyen látogatottságú. Mivel az MDF a mezőnyben kiugróan magas link-számmal rendelkezik, de a PageRank értéke csupán 5/10-es, joggal feltételezhetjük, hogy a nagyszámú link mögött alacsony látogatottságú honlapok állnak.

Mindenesetre ez a szám mutathat valamilyen elszántságot a pártot pártolók részéről, magyarán szívesen adnak linket pártjuk honlapjára, ezzel is segítve — az MDF esetében — a parlamentbe jutást!

A Holdról jött ember kit választana?

Általában egy termék, vagy szolgáltatás esetében a forgalmazott áru nevével keresve a keresőkben adódik egy “erősorrend”, amely (egyfelelől) visszatükrözi az adott termék piaci helyét (másfelől pedig, valljuk be, a termék honlapját optimalizáló szakemberek hozzáértését vagy a keresőmarketingre vonatkozó analfabetizmusát).

A választó persze nem úgy fog pártot választani, hogy beüti a párt szót és így tájékozódik, ám ez a kísérlet — korlátozott mértékben — rámutathat arra, hogy az adott párt keresőmarketinggel foglalkozó munkatársai milyen hatékonyságú munkát végeznek. (Ugyanis, ha mondjuk egy kolbászgyár honlapját nem lehet megtalálni a kolbász szóval a keresőkben, akkor azért ott van némi baj!)
A kísérlet azért is elvégezhető, mert a vizsgált négy párt a honlapja címében — “title” — nem használja a párt szót.

Tehát nézzük meg, milyen találati listát kapunk a párt szóra a Google-ban (google.co.hu).

Magyar Szocialista Párt
Fidesz Portál
Centrum Párt Online
SZDP – ” Történelmi ” Szociáldemokrata Párt

Humanista Párt | erőszak és megkülönböztetés nélkül!

www.FKGP.hu
ismertető, elektronikus ujság előlap

Párt.lap.hu

NDP fôlap

Centrum Párt

Zöld Párt

Az első tízben (tehát a legfontosabb találati táblán) sem az SZDSZ, sem az MDF nem található meg.

(Ha tovább nézzük a listát, azt látjuk, hogy még a Pató Pál Párt is megelőzi őket!)

Az MSZP pedig e téren is maga mögé utasította a FIDESZ-t.

Életszerűbb helyzetet kapunk, ha az angol “party” szóval próbálkozunk, hiszen a külföldi érdeklődő, (pl. tudósító) így szerezhet információt pártjainkról. És ez az eredmény a nemzetközi politikai élethez való kapcsolódási szándékról is mond valamit.

(http://www.google.co.hu)

Íme, az első találati tábla, azaz az első tíz találat:

mszp.hu

Willkommen – Party.at, das österreichische Eventmagazin

GOP.com | Republican National Committee :: Home

The Democratic Party

National Libertarian Party

Green Party of the United States |

Homepage Home page:

The Labour Party: securing Britain’s future

The Conservative

Party party.de – Dein Weg durch die Nacht

BLOC PARTY: HOME

Az MSZP ezen a téren messze megelőzi koalíciós partnerét és riválisait is!

Nézzünk rá a honlapokra!

Az olyan kategóriákat, hogy tetszik, nem tetszik, szép, csúnya, harmonikus stb. felejtsük el!

Itt modern, amerikai stílusú kép-vágás van (vagy nincs), ahol a politikus állából—feje tetejéből szép nagyokat lehet kivágni.

A FIDESZ honlapja mindezt következetesen viszi végig, egyetlen koponyát kímélve meg a nyisszantástól, Orbán Viktorét! Ezzel is hangsúlyt kap a VEZÉR figurája!

Az ő teljes képét magabiztos, mosolygós, a győzelem V jelét felmutató figurák ölelik körbe! (Monitorkép >>>)

Az MSZP ollója hol vág, hol nem vág, szó sincs a modern komponálás művészetéről! Ami rettenetesen bántó: több képen a SZÓNOK, az ÉRTEKEZLET RÉSZTVEVŐJE szerepkörben jelenik meg egy-egy személyiség, ami sokat elárulhat a háttérértékekről. Vagy ha nem ez a háttérérték, akkor olyan fotókat lenne érdemes közzétenni, amely azt mutatja meg!

Gyurcsány Ferencből kettő is van a nyitóoldalon, de ennek nincs funkciója!

(Simon Gábor fotóból is kettő van, ráadásul ugyanaz kétszer, amin azért el kellene gondolkodnia a szerkesztőknek.)

Ha a 2006-os választás valóban a VEZÉR-ek harca lesz, akkor érthető, hogy az MDF miért csak körömnyi nagyságban villantja föl pártelitjének tagjait, őket is csak egy-egy pillanatra.

Így már az is érthető, hogy az SZDSZ miért Kovács Pisti mosolygós arcát mutatja meg— ezzel mintegy kivonva magát a VEZÉR-t adó párt szerepköréből.

Az SZDSZ amúgy — hogy visszautaljunk a keresőmarketing fontosságára —, súlyos árat fizet Kovács Pistike hangsúlyos bemutatásáért
a kezdőlapon.

Az innen nyíló valódi pártoldal, a 0 PageRank értéket mutat. Tehát ami itt olvasható, az a keresők élvonalában aligha lesz megtalálható!

A pistikés oldalon stílusromboló a környezetétől elütő, talpas betűvel írt “Tovább az szdsz.hu oldalra…” cimke, ráadásul nem is igaz az út megnevezése, hiszen az már a “baglyos” oldal, azaz az szdsz.hu/hu.

Magyarán, itt már a honlap készítője is belegabalyodik a honlap-szervezésbe, s több az egyszerű látogatótól sem várható!

A honlapok vizuális világát tekintve messze kimagaslik a FIDESZ portálja.

Konklúzió — avagy provokatív állítások?

Az elmúlt években közmegegyezés uralkodott, mely szerint a FIDESZ messze megelőzi versenytársait a korszerű marketingmódszerek ismeretében és alkalmazásában.

A honlapok tanúsága szerint technikai értelemben ez az előny — legalábbis a keresőmarketing terén — elveszni látszik. Az MSZP kimutathatóan, nagyságrenddel túlszárnyalta.

Az SZDSZ, honlapról leolvasható teljesítménye, korábbi önmagához képest, lehangoló.

Az MDF a linkek terén nyújt váratlanul nagyot!

A vizuális komponálásban a FIDESZ veri a mezőnyt.

>>> Párthonlapok elemzése 2. rész >>> 3.rész >>> Párthonlapok elemzése 4. rész