Szövegírás: a hatékony szöveg alapjai
Általában a szövegírás tartalmáról, a szövegekről
Content SEO
Gondolataink, érzelmeink, indulataink egyik legfontosabb közvetítője az interneten is a text, vagyis a szöveg.
A szöveg annak nagysága, elrendezése, fejezetekre bontása, tördelése, pontossága, stílusa és még ezernyi szempont alapján tárgyalható.
A keresőoptimalizálás során a szövegírás középpontjában a Content SEO, vagyis a tartalom áll.
Oldalunkon most néhány olyan tippet teszünk közzé, amit a marketing, a reklám klasszikusainak MÉRÉSEI alapján ajánlhatunk felhasználásra.
Hatékony szövegek, vásárlásra mozgósító megoldások
Beszéljenek a mérési eredmények, beszéljenek a számok szövegeinkről!
Victor O. Schwab: Hogyan írjunk jó reklámszöveget c. könyve alapján (Bagolyvár Könyvkiadó, Budapest, 2002) ismertetem néhány mérési eredményét:
- A szembetűnően elhelyezett kínálatot tartalmazó reklámszöveg 52,9 %-kal hatékonyabb.
- Az érzelmes tartalmú reklám 41 százalékkal jobban teljesített, mint az érzelemmentes.
- Az újdonság említése 75,4%-kal emelte az érdeklődést.
- A több “vonzerő” (több érv) 39%-os plusz érdeklődőt vonzott.
- A színes termékre 182%-kal több tudakozódás érkezett, mint a fekete fehérre.
(Megj.: Ön most joggal gondolja, hogy a termék színe nem a szövegíráshoz tartozik, de lehet, hogy Ön téved. Vagy én tévedek, amikor analógiát feltételezek, amikor a színnel történő szövegkiemelésre gondolok? B.L.)
David Ogilvy: Ogilvy a reklámról c. könyvében olvashatjuk (Park Könyviadó, Budapest, 1992):
- A címsort ötször annyian olvassák el, mint a szöveget.
- Az egész szöveget az olvasóknak kb. 10%-a olvassa el.
- A hosszú – 350 szónál terjedelmesebb – szöveg több olvasót vonz, mint a rövid.
A honlap szöveg, a keresőmarketing és a SEO, a keresőoptimalizálás kapcsolata
Hogy miért fontos a szövegek hatékonyságának ismerete a keresőoptimalizálás szempontjából? Milyen jelentősége van a honlap szövegének a keresőmarketingben?
Minél többen minél több időt töltenek el honlapunkon, minél több kattintást tudunk elérni a szövegeink (vagyis gondolataink) által, annál jobb esélyünk nyílik a keresők élvonalába kerülni.
Gyakran kérdezik: Hány szóból áll az ideális blogbejegyzés?
Az ideális blogbejegyzés hossza függ a témától és a célközönségtől. Az ajánlott hossz általában 300-800 szó között van, de néhány téma esetén elérheti a 1000 szót is.
Az a lényeg, hogy a bejegyzés tömör és érdekes legyen, és kielégítse a látogatók igényeit. Az emberek a blogokat általában rövid, de lényegre törő tartalmakat keresik, így a túl hosszú bejegyzések unalmasak lehetnek számukra, és könnyen elterelik őket a figyelmüket.
Emellett a keresőmotorok is jobban kedvelik, szívesebben rangsorolják előre a közepes hosszúságú, de tartalmas és értékes bejegyzéseket.
Így a keresőoptimalizálás szempontjából is fontos a megfelelő hosszúság elérésére törekedni.
A gyakorlatból vett példák
PR-cikk példa:
Hogyan szóljunk a teltkarcsú nőkhöz?
Szemlesütve, szégyenlősen körbeírva a méreteket, vagy egyenesen, hogy tolmács vagy szövegfordító nélkül is tudni lehessen, a szöveg kiknek szól? És amíg a hölgy vásárol, mit csináljon a férj?
» Amíg Ön ruhát vásárol, tegye be hozzánk a férjét!
Szövegkörnyezeti hatás:
Szerencsére az Index már nem úgy kerül szerkesztésre, mint a 2009-es példánk mutatja.
Jegyzetfüzetemből, 2009, november 24.:
Nézem az Index.hu-n a címlapra emelt blogokat és szerzőiket.
B.L.
E percben az élen Török Gábor politológus Ki lesz Orbán kihívója? c. blogbejegyzése áll. Nyomában mindjárt a Ki a fasz keres? című bejegyzés csörtet a Munkahelyi terror nevű blogból. Kicsit lentebb a Magyaridióta blog következik a Másszál ki a seggemből c. bejegyzéssel.
Szerkesztési bravúr ez, minden bizonnyal. Tükre a mai valóságnak, a túlhajtott bulvárnak.
Stílszerűen azt mondhatnánk Török Gábornak: Gabikám, ez fasza!
De a túlhajtott szöveg ártalmas is lehet. Erre is mutatok példát:
A horgászcikkek piacán elszabadult a marketing
Olyan speciális oldalról is rávilágíthatunk a hatékony szöveg alkotásának módjára mint például itt:
» A reklámszöveg felhívó jellege: kapják már be!