Párthonlapok elemzése
KUTATÁS, VITA, ESSZÉ, TANULMÁNY …
Párthonlapok elemzése
Az MSZP behozta marketing-lemaradását?
Párthonlapok — a keresőmarketing tükrében
1. rész
A tanulmány 2006. február 12-én, az Interneten (a T-Online ADSL hálózatából) nyilvánosan elérhető adatok felhasználásával készült. Alapjául döntően a neten objektíven adott, nemzetközileg elfogadott mérőszámok, sorrendek (találati listák) szolgáltak.
Vizsgálódásunkba annak a négy pártnak a honlapját vontuk be, amelynek esélye lehet a parlamentbe jutásra:
Magyar Szocialista Párt (MSZP) – http://www.mszp.hu
Fidesz – Magyar Polgári Szövetség (FIDESZ) – http://www.fidesz.hu
Szabad Demokraták Szövetsége (SZDSZ) –
Magyar Demokrata Fórum (MDF) –
Párthonlapok PAGERANK értéke
A PageRank a Google által kidolgozott mérőszám, amely lényegét tekintve egy adott honlap neten érvényesülő értékét testesíti meg. Minél nagyobb a számlálóban lévő szám, az eredmény annál jobb.
Az IBM-rendszerű, MS Win. XP alatt futó gépünkre installált Google Toolbar mérése szerint az MSZP honlapja 6/10-es, az SZDSZ-é szintén 6/10-es, a FIDESZ-é 5/10-es, az MDF-é szintúgy 5/10-es PageRank értékkel rendelkezik.
A PageRank értékek összehasonlítása szerint a két kormánypárt a neten kedvezőbb pozíciót ért el, a lényeget tekintve jobb elérhetőséggel rendelkezik, azaz nagyobb valószínűséggel talál rájuk a neten önfeledten szörföző netpolgár, mint ellenzékükre.
A linkek száma
A link:http://www.pártnév.hu formula segítségével lekérdeztük a “legkeresettebb” keresőn (http://www.google.co.hu), hány link mutat a vizsgált pártok honlapjára.
A kereső által adott válaszok itt találhatók:
összesen: kb. 793 a(z) “http://www.mszp.hu” webcímre hivatkozó találat
összesen: kb. 677 a(z) “http://www.szdsz.hu” webcímre hivatkozó találat
összesen: kb. 772 a(z) “http://www.fidesz.hu” webcímre hivatkozó találat
összesen: kb. 1 100 a(z) “http://www.mdf.hu” webcímre hivatkozó találat
A linkek jelentősége — egyebek mellett — abban áll, hogyha több oldalról mutat link valamely portálra, azt elvileg több helyről, azaz nagyobb valószínűséggel lehet a neten megtalálni.
Ám az sem mindegy, hogy a linket adó webhely milyen látogatottságú. Mivel az MDF a mezőnyben kiugróan magas link-számmal rendelkezik, de a PageRank értéke csupán 5/10-es, joggal feltételezhetjük, hogy a nagyszámú link mögött alacsony látogatottságú honlapok állnak.
Mindenesetre ez a szám mutathat valamilyen elszántságot a pártot pártolók részéről, magyarán szívesen adnak linket pártjuk honlapjára, ezzel is segítve — az MDF esetében — a parlamentbe jutást!
A Holdról jött ember kit választana?
Általában egy termék, vagy szolgáltatás esetében a forgalmazott áru nevével keresve a keresőkben adódik egy “erősorrend”, amely (egyfelelől) visszatükrözi az adott termék piaci helyét (másfelől pedig, valljuk be, a termék honlapját optimalizáló szakemberek hozzáértését vagy a keresőmarketingre vonatkozó analfabetizmusát).
A választó persze nem úgy fog pártot választani, hogy beüti a párt szót és így tájékozódik, ám ez a kísérlet — korlátozott mértékben — rámutathat arra, hogy az adott párt keresőmarketinggel foglalkozó munkatársai milyen hatékonyságú munkát végeznek. (Ugyanis, ha mondjuk egy kolbászgyár honlapját nem lehet megtalálni a kolbász szóval a keresőkben, akkor azért ott van némi baj!)
A kísérlet azért is elvégezhető, mert a vizsgált négy párt a honlapja címében — “title” — nem használja a párt szót.
Tehát nézzük meg, milyen találati listát kapunk a párt szóra a Google-ban (google.co.hu).
Magyar Szocialista Párt
Fidesz Portál
Centrum Párt Online
SZDP – ” Történelmi ” Szociáldemokrata Párt
Humanista Párt | erőszak és megkülönböztetés nélkül!
www.FKGP.hu
ismertető, elektronikus ujság előlap
Párt.lap.hu
NDP fôlap
Centrum Párt
Zöld Párt
Az első tízben (tehát a legfontosabb találati táblán) sem az SZDSZ, sem az MDF nem található meg.
(Ha tovább nézzük a listát, azt látjuk, hogy még a Pató Pál Párt is megelőzi őket!)
Az MSZP pedig e téren is maga mögé utasította a FIDESZ-t.
Életszerűbb helyzetet kapunk, ha az angol “party” szóval próbálkozunk, hiszen a külföldi érdeklődő, (pl. tudósító) így szerezhet információt pártjainkról. És ez az eredmény a nemzetközi politikai élethez való kapcsolódási szándékról is mond valamit.
(http://www.google.co.hu)
Íme, az első találati tábla, azaz az első tíz találat:
- mszp.hu
- Willkommen – Party.at, das österreichische Eventmagazin
- GOP.com | Republican National Committee :: Home
- The Democratic Party
- National Libertarian Party
- Green Party of the United States |
- Homepage Home page:
- The Labour Party: securing Britain’s future
- The Conservative
- Party party.de – Dein Weg durch die Nacht
- BLOC PARTY: HOME
Az MSZP ezen a téren messze megelőzi koalíciós partnerét és riválisait is!
Nézzünk rá a honlapokra!
Az olyan kategóriákat, hogy tetszik, nem tetszik, szép, csúnya, harmonikus stb. felejtsük el!
Itt modern, amerikai stílusú kép-vágás van (vagy nincs), ahol a politikus állából—feje tetejéből szép nagyokat lehet kivágni.
A FIDESZ honlapja mindezt következetesen viszi végig, egyetlen koponyát kímélve meg a nyisszantástól, Orbán Viktorét! Ezzel is hangsúlyt kap a VEZÉR figurája!
Az ő teljes képét magabiztos, mosolygós, a győzelem V jelét felmutató figurák ölelik körbe! (Monitorkép >>>)
Az MSZP ollója hol vág, hol nem vág, szó sincs a modern komponálás művészetéről! Ami rettenetesen bántó: több képen a SZÓNOK, az ÉRTEKEZLET RÉSZTVEVŐJE szerepkörben jelenik meg egy-egy személyiség, ami sokat elárulhat a háttérértékekről. Vagy ha nem ez a háttérérték, akkor olyan fotókat lenne érdemes közzétenni, amely azt mutatja meg!
Gyurcsány Ferencből kettő is van a nyitóoldalon, de ennek nincs funkciója!
(Simon Gábor fotóból is kettő van, ráadásul ugyanaz kétszer, amin azért el kellene gondolkodnia a szerkesztőknek.)
Ha a 2006-os választás valóban a VEZÉR-ek harca lesz, akkor érthető, hogy az MDF miért csak körömnyi nagyságban villantja föl pártelitjének tagjait, őket is csak egy-egy pillanatra.
Így már az is érthető, hogy az SZDSZ miért Kovács Pisti mosolygós arcát mutatja meg— ezzel mintegy kivonva magát a VEZÉR-t adó párt szerepköréből.
Az SZDSZ amúgy — hogy visszautaljunk a keresőmarketing fontosságára —, súlyos árat fizet Kovács Pistike hangsúlyos bemutatásáért
a kezdőlapon.
Az innen nyíló valódi pártoldal, a 0 PageRank értéket mutat. Tehát ami itt olvasható, az a keresők élvonalában aligha lesz megtalálható!
A pistikés oldalon stílusromboló a környezetétől elütő, talpas betűvel írt “Tovább az szdsz.hu oldalra…” cimke, ráadásul nem is igaz az út megnevezése, hiszen az már a “baglyos” oldal, azaz az szdsz.hu/hu.
Magyarán, itt már a honlap készítője is belegabalyodik a honlap-szervezésbe, s több az egyszerű látogatótól sem várható!
A honlapok vizuális világát tekintve messze kimagaslik a FIDESZ portálja.
Konklúzió — avagy provokatív állítások?
Az elmúlt években közmegegyezés uralkodott, mely szerint a FIDESZ messze megelőzi versenytársait a korszerű marketingmódszerek ismeretében és alkalmazásában.
A honlapok tanúsága szerint technikai értelemben ez az előny — legalábbis a keresőmarketing terén — elveszni látszik. Az MSZP kimutathatóan, nagyságrenddel túlszárnyalta.
Az SZDSZ, honlapról leolvasható teljesítménye, korábbi önmagához képest, lehangoló.
Az MDF a linkek terén nyújt váratlanul nagyot!
A vizuális komponálásban a FIDESZ veri a mezőnyt.
>>> Párthonlapok elemzése 2. rész >>> 3.rész >>> Párthonlapok elemzése 4. rész