Párthonlapok elemzése

KUTATÁS, VITA, ESSZÉ, TANULMÁNY …

Párthonlapok elemzése

Az MSZP behozta marketing-lemaradását?

Párthonlapok — a keresőmarketing tükrében
1. rész

A tanulmány 2006. február 12-én, az Interneten (a T-Online ADSL hálózatából) nyilvánosan elérhető adatok felhasználásával készült. Alapjául döntően a neten objektíven adott, nemzetközileg elfogadott mérőszámok, sorrendek (találati listák) szolgáltak.
Vizsgálódásunkba annak a négy pártnak a honlapját vontuk be, amelynek esélye lehet a parlamentbe jutásra:

Magyar Szocialista Párt (MSZP) – http://www.mszp.hu

Fidesz – Magyar Polgári Szövetség (FIDESZ) – http://www.fidesz.hu

Szabad Demokraták Szövetsége (SZDSZ) –

Magyar Demokrata Fórum (MDF) –

Párthonlapok PAGERANK értéke

A PageRank a Google által kidolgozott mérőszám, amely lényegét tekintve egy adott honlap neten érvényesülő értékét testesíti meg. Minél nagyobb a számlálóban lévő szám, az eredmény annál jobb.

Az IBM-rendszerű, MS Win. XP alatt futó gépünkre installált Google Toolbar mérése szerint az MSZP honlapja 6/10-es, az SZDSZ-é szintén 6/10-es, a FIDESZ-é 5/10-es, az MDF-é szintúgy 5/10-es PageRank értékkel rendelkezik.

A PageRank értékek összehasonlítása szerint a két kormánypárt a neten kedvezőbb pozíciót ért el, a lényeget tekintve jobb elérhetőséggel rendelkezik, azaz nagyobb valószínűséggel talál rájuk a neten önfeledten szörföző netpolgár, mint ellenzékükre.

A linkek száma

A link:http://www.pártnév.hu formula segítségével lekérdeztük a “legkeresettebb” keresőn (http://www.google.co.hu), hány link mutat a vizsgált pártok honlapjára.
A kereső által adott válaszok itt találhatók:

összesen: kb. 793 a(z) “http://www.mszp.hu” webcímre hivatkozó találat

összesen: kb. 677 a(z) “http://www.szdsz.hu” webcímre hivatkozó találat

összesen: kb. 772 a(z) “http://www.fidesz.hu” webcímre hivatkozó találat

összesen: kb. 1 100 a(z) “http://www.mdf.hu” webcímre hivatkozó találat

A linkek jelentősége — egyebek mellett — abban áll, hogyha több oldalról mutat link valamely portálra, azt elvileg több helyről, azaz nagyobb valószínűséggel lehet a neten megtalálni.
Ám az sem mindegy, hogy a linket adó webhely milyen látogatottságú. Mivel az MDF a mezőnyben kiugróan magas link-számmal rendelkezik, de a PageRank értéke csupán 5/10-es, joggal feltételezhetjük, hogy a nagyszámú link mögött alacsony látogatottságú honlapok állnak.

Mindenesetre ez a szám mutathat valamilyen elszántságot a pártot pártolók részéről, magyarán szívesen adnak linket pártjuk honlapjára, ezzel is segítve — az MDF esetében — a parlamentbe jutást!

A Holdról jött ember kit választana?

Általában egy termék, vagy szolgáltatás esetében a forgalmazott áru nevével keresve a keresőkben adódik egy “erősorrend”, amely (egyfelelől) visszatükrözi az adott termék piaci helyét (másfelől pedig, valljuk be, a termék honlapját optimalizáló szakemberek hozzáértését vagy a keresőmarketingre vonatkozó analfabetizmusát).

A választó persze nem úgy fog pártot választani, hogy beüti a párt szót és így tájékozódik, ám ez a kísérlet — korlátozott mértékben — rámutathat arra, hogy az adott párt keresőmarketinggel foglalkozó munkatársai milyen hatékonyságú munkát végeznek. (Ugyanis, ha mondjuk egy kolbászgyár honlapját nem lehet megtalálni a kolbász szóval a keresőkben, akkor azért ott van némi baj!)
A kísérlet azért is elvégezhető, mert a vizsgált négy párt a honlapja címében — “title” — nem használja a párt szót.

Tehát nézzük meg, milyen találati listát kapunk a párt szóra a Google-ban (google.co.hu).

Magyar Szocialista Párt
Fidesz Portál
Centrum Párt Online
SZDP – ” Történelmi ” Szociáldemokrata Párt

Humanista Párt | erőszak és megkülönböztetés nélkül!

www.FKGP.hu
ismertető, elektronikus ujság előlap

Párt.lap.hu

NDP fôlap

Centrum Párt

Zöld Párt

Az első tízben (tehát a legfontosabb találati táblán) sem az SZDSZ, sem az MDF nem található meg.

(Ha tovább nézzük a listát, azt látjuk, hogy még a Pató Pál Párt is megelőzi őket!)

Az MSZP pedig e téren is maga mögé utasította a FIDESZ-t.

Életszerűbb helyzetet kapunk, ha az angol “party” szóval próbálkozunk, hiszen a külföldi érdeklődő, (pl. tudósító) így szerezhet információt pártjainkról. És ez az eredmény a nemzetközi politikai élethez való kapcsolódási szándékról is mond valamit.

(http://www.google.co.hu)

Íme, az első találati tábla, azaz az első tíz találat:

  • mszp.hu
  • Willkommen – Party.at, das österreichische Eventmagazin
  • GOP.com | Republican National Committee :: Home
  • The Democratic Party
  • National Libertarian Party
  • Green Party of the United States |
  • Homepage Home page:
  • The Labour Party: securing Britain’s future
  • The Conservative
  • Party party.de – Dein Weg durch die Nacht
  • BLOC PARTY: HOME

Az MSZP ezen a téren messze megelőzi koalíciós partnerét és riválisait is!

Nézzünk rá a honlapokra!

Az olyan kategóriákat, hogy tetszik, nem tetszik, szép, csúnya, harmonikus stb. felejtsük el!

Itt modern, amerikai stílusú kép-vágás van (vagy nincs), ahol a politikus állából—feje tetejéből szép nagyokat lehet kivágni.

A FIDESZ honlapja mindezt következetesen viszi végig, egyetlen koponyát kímélve meg a nyisszantástól, Orbán Viktorét! Ezzel is hangsúlyt kap a VEZÉR figurája!

Az ő teljes képét magabiztos, mosolygós, a győzelem V jelét felmutató figurák ölelik körbe! (Monitorkép >>>)

Az MSZP ollója hol vág, hol nem vág, szó sincs a modern komponálás művészetéről! Ami rettenetesen bántó: több képen a SZÓNOK, az ÉRTEKEZLET RÉSZTVEVŐJE szerepkörben jelenik meg egy-egy személyiség, ami sokat elárulhat a háttérértékekről. Vagy ha nem ez a háttérérték, akkor olyan fotókat lenne érdemes közzétenni, amely azt mutatja meg!

Gyurcsány Ferencből kettő is van a nyitóoldalon, de ennek nincs funkciója!

(Simon Gábor fotóból is kettő van, ráadásul ugyanaz kétszer, amin azért el kellene gondolkodnia a szerkesztőknek.)

Ha a 2006-os választás valóban a VEZÉR-ek harca lesz, akkor érthető, hogy az MDF miért csak körömnyi nagyságban villantja föl pártelitjének tagjait, őket is csak egy-egy pillanatra.

Így már az is érthető, hogy az SZDSZ miért Kovács Pisti mosolygós arcát mutatja meg— ezzel mintegy kivonva magát a VEZÉR-t adó párt szerepköréből.

Az SZDSZ amúgy — hogy visszautaljunk a keresőmarketing fontosságára —, súlyos árat fizet Kovács Pistike hangsúlyos bemutatásáért
a kezdőlapon.

Az innen nyíló valódi pártoldal, a 0 PageRank értéket mutat. Tehát ami itt olvasható, az a keresők élvonalában aligha lesz megtalálható!

A pistikés oldalon stílusromboló a környezetétől elütő, talpas betűvel írt “Tovább az szdsz.hu oldalra…” cimke, ráadásul nem is igaz az út megnevezése, hiszen az már a “baglyos” oldal, azaz az szdsz.hu/hu.

Magyarán, itt már a honlap készítője is belegabalyodik a honlap-szervezésbe, s több az egyszerű látogatótól sem várható!

A honlapok vizuális világát tekintve messze kimagaslik a FIDESZ portálja.

Konklúzió — avagy provokatív állítások?

Az elmúlt években közmegegyezés uralkodott, mely szerint a FIDESZ messze megelőzi versenytársait a korszerű marketingmódszerek ismeretében és alkalmazásában.

A honlapok tanúsága szerint technikai értelemben ez az előny — legalábbis a keresőmarketing terén — elveszni látszik. Az MSZP kimutathatóan, nagyságrenddel túlszárnyalta.

Az SZDSZ, honlapról leolvasható teljesítménye, korábbi önmagához képest, lehangoló.

Az MDF a linkek terén nyújt váratlanul nagyot!

A vizuális komponálásban a FIDESZ veri a mezőnyt.

>>> Párthonlapok elemzése 2. rész >>> 3.rész >>> Párthonlapok elemzése 4. rész

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .