Párthonlapok elemzése 3. rész

KUTATÁS, VITA, ESSZÉ, TANULMÁNY …

Párthonlapok elemzése, 3. rész

<<<Párthonlapok elemzése 3. rész I <<< 2. rész I >>> 4. rész

Gyurcsány blogja — a hatékony net-tett!

Párthonlapok – interaktivitás

3. rész

Tanulmányunk 2006. február 26-án, az Interneten (a T-Online ADSL hálózatából) nyilvánosan elérhető honlapok, adatok felhasználásával készült, az előzőekben már közzétett két rész folytatásaként.

Vizsgálódásunkba annak a négy pártnak a honlapját vontuk be, amelynek esélye lehet a parlamentbe jutásra:

Magyar Szocialista Párt (MSZP) – http://www.mszp.hu

Fidesz – Magyar Polgári Szövetség (FIDESZ) – http://www.fidesz.hu

Szabad Demokraták Szövetsége (SZDSZ) –

Magyar Demokrata Fórum (MDF) –

INTERAKTÍV elemek a pártok honlapjain

Az interaktív kapcsolat a látogatóval, azaz a kétirányú információáramlás — a párt tagjainak, szimpatizánsainak, az egyszerű érdeklődőnek a párthoz kötését segítő mozzanatként funkcionál.

A magyarázat: a passzív befogadóhoz viszonyítva, mintegy cselekvő résztvevőként, szorosabban kapcsolódunk az eseményekhez, az interaktivitás növeli az összetartozás érzését, a kohéziót és végeredményben az üzenetek, a mozgósítás hatékonyságát.

Ehhez persze mindig friss információra, gyors reakcióra, sőt gyakorta egyidejűségre és tartalmas párbeszédre van szükség.

A technika oldaláról pedig már a Web 2.0 elemein (e-mail, fórum, chat, blog, RSS …) érdemes építkezni.

(Ha többet akar tudni a Web 2.0-ról.)

A FIDESZ portálján a címlap Csatlakozz! menüpont alatt invitálja a látogatót a V2006 csapatba. Kérdőíves módszerrel jutnak a leendő aktivista e-mail és lakcíméhez, sőt ruhaméretéhez is. Náluk így személyre szabott lesz az egyenpóló, tehát személyre szabottnak tűnik majd a “tömegméretű” kommunikáció is.

A FIDESZ honlap bal margóján SMS hírszolgáltatást is lehet kérni, e szolgáltatás fontosságát, a címoldalon, nagyméretű fotó is kiemeli.

2002-ben a FIDESZ mesteri fokon alkalmazta — különösen a második forduló előtt —az SMS reklám, az SMS meghívó önkéntes továbbküldésének módszerét. Az akkor szerzett tapasztalatok alapján, a honlap láthatóan őrzi a mobiltelefóniába rejtett előnyök kihasználásának lehetőségét.

A nyitó oldalon Kapcsolat menüpont is szerepel, a hozzáértően felszólító módban írt, bátorító Találjuk meg egymást! szlogennel
Élő fórumot, chat-lehetőséget, RSS-t viszont a honlapon nem találunk!

(Megj.: A múlt héten bemutattuk, hogy a pártelnök fekete hátterű, “nyakazós” fotója, szakmai szempontból hibás, de erre a honlap továbbra is névtelen szerkesztői még nem jöttek rá. Mintegy vetésforgóban, újra és újra felbukkan a honlap legfrekventáltabb helyén a kép.)

Az MDF is tisztában van a felszólító mód tettre sarkalló mivoltával. Írjon nekünk! —kiált ránk a mondat a menüsor felől.

A nyitólapra érkező net-polgár AKTIVITÁS címszó alatt kérhet hírlevelet, jelentkezhet kampányt segítő önkéntesnek, és letöltheti a pártba történő belépéshez szükséges pdf dokumentumot is.

Fórummal, chattel itt sem találkozhatunk.

RSS felirat viszont büszkélkedik a honlapon. (Persze kérdés, miért, hiszen pl. a Naptár rovat alatt (a címlapon!!!), a választási küzdelmek első fordulójához közeledve azt olvashatjuk: “Jelenleg nincsenek események”. (Hmm…)

A honlap főmenüjében elhelyezett Sajtószoba tanusága szerint pedig történik ez-az, valószínűleg a többi párt jóvoltából.

Az SZDSZ “baglyos” oldala, az szdsz.hu/hu, amely a hagyományos értelemben vett portál-kezdő oldal, blogot, fórumot (többet is) és interaktív interjúkat is kínál. Ez utóbbi különlegességnek számít a másik három párt honlapjához mérten.

Az oldal alján itt is találunk felszólítást: Írjon nekünk!, s ide kattintva máris küldhetünk e-mailt.

A Sürgősségi osztály menüpont alatt, az SZDSZ által kiemelt témaként kezelt egészségügy elhanyagolt állapotának igazolásához várják a tapasztalatokat. A “panasz”, a szokványos e-mail, postai levél, telefon mellett, mehet akár SMS, akár MMS formátumban is.

Az MSZP

(Megj.: Az MSZP nyitóoldalára érve nem hallgathatjuk el meglepetésünket: immár két hete folyamatosan látjuk, rengeteg az “értekezletes” kép! De ma egyetlen egy sincs ilyen, ma emberek, és nem mikrofonok között tűnnek föl a szocialista politikusok! Sőt, képismétlés sincs.)

Az MSZP oldala Fórummal, és kuriózumként Portréoldal elhelyezésének lehetőségével várja a szörfözőt. Utóbbi a párt tagjainak és SZIMPATIZÁNSAINAK is lehetőséget nyújt fotójuk és pár soros adatlapjuk világhálóra juttatására a vezető kormánypárt honlapján! Aki akar, módja van E-belépésre az MSZP tagjai közé vagy a párt valamelyik tagozatába.

Az Innovációs és Informatikai Tagozatba 13 éven aluliak is beléphetnek, csupán egy kérdőívet kell kitölteniük, amin megkérdezik a 13 év alatti gyermeket, hogy mi a LEÁNYKORI NEVE, és tagja-e valamelyik pártnak!

Ez nem éppen figyelmes, személyre szabott kérdéssor! Az idősebb korosztályoknak szánt kérdőív változatlan formában történő megismétlése gyermekeknek — a kudarcos interakció alapja lehet!

(A kérdőív itt érhető el. PS. a kérdőív sajnos már nem elérhető.)

A morális következmény taglalása kiesik vizsgálódásunk hatóköréből, de finoman szólva, értetlenségünket, nem hallgathatjuk el!

Gyurcsány Ferenc blogja – a történelmi net-tett

Az igazi választási-technológiai áttörést nem párthonlap, hanem a Gyurcsány-blog hozta el Magyarországra. Nem a stílusával, nem Totó-kutya bemutatásával, nem is az amúgy ügyesen terelt témafelvetésekkel, végképp nem a publicisztikai értékeivel — hanem azzal, hogy itt szivárogtatta ki először a madárinfluenza emberre is veszélyes vírusának megjelenését hazánkban!

Ebben a pillanatban vált kikerülhetetlen forrássá, megkerülhetetlenné, olyanná, amit figyelni kell, amelyre hivatkozni muszáj!

Ez volt a döntő pillanat. A napi (több?)tízezres rákattintás, a napi több száz hozzászólás parádés ajándék a hazai (módszer)adaptálónak.
Ki hitte volna, akárcsak két éve is, hogy az MSZP (vagy legalábbis egy jól képzett, meghatározó jelentőségű munkacsoportja) a legkorszerűbb technológiák hatékony alkalmazásában a FIDESZ-nél is előrébb jár majd!